Deze oefening is onderdeel van leerlijn: Recensie - 14

106 Boekrecensie

Recensies lees en gebruik je de hele dag om te weten te komen wat anderen van iets vinden. Misschien schrijf je ze zelf ook wel heel vaak, als je een duimpje geven aan een appje, of drie sterren aan restaurant ook ziet als een recensie schrijven. Elke keer dat je een oordeel geeft, ben je aan het recenseren.

Degene die een recensie gebruikt, heeft er wat aan als je je oordeel niet teveel op vooroordelen baseert maar op kennis van zaken. Dan ben je een betrouwbare recensent. In deze oefening leer je dat te worden.

De kern van je recensie is je oordeel over het boek. Leg dat zo snel mogelijk na het lezen van het boek vast, zodat je niet weer allerlei nieuwe indrukken opdoet.

  • Maak een lijstje van wat jij goed en slecht vond aan het boek dat je las. Zet er meteen een paginanummer bij als je een voorbeeld weet van wat je zo goed of zo slecht vond.
  • Mensen zijn kritische wezens, dus het lijstje met minpunten is misschien langer dan je lijstje met pluspunten. Uitdaging is om het lijstje van positieve punten even lang te maken als het lijstje met minpunten.
  • Controleer of deze punten alles afdekken wat je van het boek vindt. Je kunt iets vinden van het het thema, de hoofdpersonen, de schrijfstijl, de structuur, de boekcover.
  • En kijk of er in je lijstje woorden of onderwerpen staan die jij inmiddels begrijpt – omdat je het boek las – maar  waarvoor je lezer uitleg nodig heeft. Kijk eventueel naar wat je in de oefening ‘Ondertitelen‘ leerde, of doe die oefening om te leren zien waar je je lezer moet helpen. Bijvoorbeeld: je bent na het  lezen van Maren Stoffels Ik moet dit doen helemaal gewend geraakt aan het woord ‘dwanggedachte’, maar weet je lezer ook wat dat is? En ‘geo-engineering’ zul je kennen als je van Lieke Marsman Het tegenovergestelde van een mens las, maar kent je lezer het ook?

Een recensie van een boek begint met een goede samenvatting van de inhoud van het boek. Meestal leest iemand een recensie namelijk voor het boek zelf te gaan lezen.

  • Schrijf die samenvatting in ongeveer 200 woorden, met veel aandacht voor wat er in welk hoofdstuk gebeurt. Probeer oordelen te vermijden. Schrijf dus bijvoorbeeld niet: In hoofdstuk 4 gebeurt bijna niets.
  • Als je moeite hebt samen te vatten zonder al meteen een oordeel te geven, kijk dan nog eens naar wat je deed in de oefening ‘Observeren‘, of maak eerst die oefening om te leren zien waar je lezer op een probleem kan stuiten.

Nu doe je een check om te zien of je alle betekenis die je aan het boek hebt gegeven toen je het las, ofwel in je lijstje met oordelen ofwel in je samenvatting hebt staan.

  • Kijk nog eens goed naar wat je leerde in de oefening ‘Symbolen‘ en ‘Fan Fiction‘: als je het boek bekijkt op diepere betekenislagen, of er zelf een vervolg op probeert te schrijven, kom je dan nog meer betekenissen op het spoor?

Schrijf nu je recensie in ongeveer 500 woorden.

  • Begin met wat inleidende zinnen die je lezer enthousiast maken. Bijvoorbeeld: ‘Dit is het langverwachte vervolg op het eerste deel van  …’. Of: ‘Eindelijk een schrijver die het aandurft om te schrijven over …‘.
  • Geef dan je samenvatting, zodat je lezer weet waar het boek over gaat.
  • En geef dan je oordeel. Zoek voorbeelden uit het boek die je oordeel onderbouwen. Als je paginanummers niet meer weet, wordt het bladeren en zoeken!
  • Eindig met een aanbeveling. Bijvoorbeeld: ‘Dit boek moet je echt lezen als …‘.  of: ‘Dit boek is echt iets voor lezers die ..‘.
Zoek een nieuwe oefening
Neem contact met ons op