135 Schrijven doet goed
Waar is schrijven goed voor? Doordat je niet zo snel kunt schrijven of typen als je gedachten door je hoofd gaan, word je bij schrijven gedwongen je gedachten te ordenen en in logische zinnen op papier te zetten. In plaats van onaffe of naar alle kanten fladderende gedachten is schrijven ervoor om te vertragen, hetgeen de samenhang in de gedachtengang ten goede komt.
Dit geldt ook voor gevoelens en sensaties. Je lichaam voelt de hele dag, zowel emoties (in je innerlijk) als zintuigelijke ervaringen (doordat je dingen proeft, ruikt, ziet en hoort). Die sensaties in woorden vangen is soms lastig, omdat er voor niet alle kleuren, geuren en gevoelens meteen de juiste woorden zijn. Schrijven is dan echt: zoeken en puzzelen.
Door te schrijven over je gedachten en gevoelens maak je als het ware een landkaart van je innerlijk. De tekst bestaat uit precies de woorden die jij gekozen hebt om wat je denkt en ervaart weer te geven
Maar het werkt ook de andere kant op: als je een door jou geschreven tekst doorleest, begrijp je jezelf beter. Zeker als je nog wat sleutelt aan je tekst zul je zien dat hij steeds beter verwoordt wat jij écht vindt. Omdat je jezelf hebt aangezet (gedwongen) om de juiste woorden te kiezen, verhelderen die woorden iets over jou. Iets waar je wat aan hebt. En als anderen dan jouw tekst lezen leren ze jou beter kennen. Wat je hebt opgeschreven is tastbaar, niemand kan er omheen.
Door te schrijven laat zien wie je bent naar anderen toe. En die anderen (zouden) kunnen leren van wat jij voelt, vindt, of meemaakt. Hoe schrijf je zo dat het jezelf en anderen goed doet? Dat ga je in deze oefening uitproberen door met een penvriend(in) te schrijven.
- Zoek iemand in je omgeving die voor een bepaalde periode jouw penvriend(in) wil zijn. Het mag iemand uit je klas zijn, maar het is wel wat uitdagender om iemand te kiezen die je niet elke dag tegenkomt. Het kan spannend zijn om iemand te kiezen met iets van 3 jaar leeftijdsverschil, maar iemand van je eigen leeftijd kan natuurlijk ook.
- Maak samen een duidelijke afspraak hoe vaak je gaat schrijven, en voor hoe lang. Een wat langere periode is aan te raden, want dan gaat het gesprek de diepte in.
Bijvoorbeeld: 8 weken lang, 1x in de week.
- Zoek op nos.nl naar een nieuwsbericht dat jou interesseert.
- Behandel het bericht in je eerste brief en informeer naar de visie van je penvriend(in). Een goede beginzin is bijvoorbeeld: ‘Heb je op nos.nl al gelezen dat….? Mijn mening daarover is…..’.
- De brief moet minstens 300 woorden hebben.
- In alle volgende brieven:
- ga je in op wat je penvriend(in) je schrijft;
- alle andere onderwerpen die je wilt bespreken mogen altijd;
- stel elkaar in elke brief ook minstens 1 vraag. Dan heeft de ander een goede reden om de brief terug te schrijven.
- Kom na afloop van de gehele briefwisseling (dus na die 8 weken) bij elkaar en vertel elkaar wat je van elkaar geleerd hebt.
- Schrijf allebei een verslagje van 300 woorden.
- Vergelijk de verslagjes met elkaar, en lever ze samen in bij je docent.
Bonus:
– Je mag na deze opdracht natuurlijk verder gaan met corresponderen!