123 Stilte schrijven
In deze oefening gaan we naar de stilte luisteren en zo de stilte beschrijven. Kan dat eigenlijk wel? Je zou ook kunnen zeggen: als het echt stil is, valt er niets te luisteren en dus ook niets te schrijven. Toch kan het.
Wetenschappers hebben wel eens iemand in een zogenaamde ‘dode kamer’ gezet. Een dode kamer is een kamer waarvan de muren, vloer, en plafond helemaal van een speciaal soort schuimkussens zijn. In die kamer komt echt helemaal geen geluid van buiten naar binnen, en binnen kan geen enkel geluid worden weerkaatst. In deze volledig stille ruimte hoorde de proefpersoon die zichzelf helemaal stilhield, die zelfs zijn adem inhield, toch nog één geluid: het ruisen van zijn eigen bloed. Helemaal stil bestaat dus helemaal niet, maar bijna stil wél.
De meeste mensen vinden het best fijn, als het wat stiller is. Zeker op school waar je je wilt – of eerlijk gezegd: moet – concentreren op waar je mee bezig bent.
Klik nu op onderstaande balk
- Ga klaarzitten met je pen en papier of je laptop in de aanslag, en spits je oren. Dit is belangrijk, omdat je straks meteen moet beginnen te schrijven wat je allemaal hoort.
- Als iedereen klaarzit zegt de leerkracht: Stil! – en dan begint de schrijfoefening.
- Klik nu op de volgende balk.
Nu is het stil in de klas. Of beter gezegd: je hoort allerlei andere geluiden die zachter of verder weg zijn.
- Noteer minstens 7 van deze geluiden in je lijst.
Je mag een geluid in één woord (‘vogelgekwetter’) maar ook in meerdere woorden beschrijven (‘gezoem van een computer’). - Welke geluiden maak je zelf? Deze geluiden mogen ook in de lijst.
- Als je minstens 15 geluiden hebt opgeschreven, ga dan naar de volgende stap door op de volgende balk te klikken.
- Orden nu de lijst van de geluiden die je hebt opgeschreven van zacht naar hard.
- Maak een tweede lijst van dezelfde geluiden. maar zet nu bovenaan het meest irritante geluid en onderaan het minst irritante. (Als je geen enkel geluid irritant vindt, maak dan een lijst van scherp naar dof.)
- Zijn deze lijsten hetzelfde? Leg uit waarom dat wel of niet zo is, in ca. 10 zinnen?
- Als je klaar bent dit alles, klik dan op de volgende balk.
Een fijne, veilige werkomgeving maak je met elkaar. Je goed kunnen concentreren is noodzakelijk in een leeromgeving. Open het gesprek met elkaar wat er voor nodig is om de klas een positieve omgeving te laten zijn.
Neem daarbij geluid(en) als leidraad. Denk bijvoorbeeld aan welk irritant geluid men zou kunnen verminderen of weghalen. Bijvoorbeeld: de printer uitzetten, of het raam dichtdoen tijdens een toets. En wat zou een tip voor de hele klas zijn om nog stiller te kunnen worden?
- Maak een gezamelijk document
- Maak het samen met je docent
- Beschuldig elkaar nooit, maar durf alles te vragen.