Deze oefening is onderdeel van leerlijn: Opiniestuk - 11

51 Meme

Memes, bestaande afbeeldingen of filmpjes die door de toevoeging van tekst grappig worden, bloeien op door internet.

Maar het woord ‘meme’ bestond al voordat het internet er was. Het is in 1976 bedacht door de Britse bioloog Richard Dawkins, in zijn boek The selfish gene. Toen Dawkins het woord ‘meme’ bedacht, liet hij het expres lijken en rijmen op ‘gene’, de Engelse term voor een stukje van DNA. Een ‘meme’ (‘stukje cultuur’) kan zich namelijk net als een stukje DNA voortplanten. En net als in de natuur, is de leukste en het beste het meest succesvol. Het beste bestaande of bewerkte beeld zal dus viral gaan.

Voor je begint met schrijven: wil je eerst meer weten over het genre ‘meme’, kijk dan in het Algemeen letterkundig lexicon. Wil je een voorbeeld van een meme zien, kijk dan naar de meme over een te lang eindexamen.

Maak zelf een meme door een bestaand verhaal te nemen (bijvoorbeeld Roodkapje, of de vliegende Hollander, of Sinbad de Zeeman) en in dat verhaal op zoek te gaan naar iets wat je niet zo logisch vindt. Waarom ziet Roodkapje met haar jonge oogjes bijvoorbeeld niet op tijd dat haar oma er opeens als een wolf uitziet? Bedenk dan een tekst om dat onlogische grappig te maken: misschien is jouw Roodkapje wel erg slechtziend of zelfs blind?

Kijk voor praktische maak-tips op:

Bekijk hier een voorbeeld van een bestaande meme op een sprookje, en haal dat eens in stukjes uit elkaar:

  • welke bestaande tekst, personages of kennis over taal wordt hier gebruikt?
  • hoe worden tekst en beeld hier precies gecombineerd: wat zegt de tekst, wat het beeld, en hoe wordt de combinatie grappig?

Kijk nu nog eens naar wat je maakte in de eerste schrijfopdracht. Kun je je meme grappiger maken door afbeelding en tekst nog wat meer tegenover elkaar te zetten?

Je kunt je eindproduct beoordelen met deze matrix.

Meer weten?

Zoek een nieuwe oefening
Neem contact met ons op